Taxele și influencerii
În ultima perioadă a luat amploare fenomenul influencerilor. Platformele pe care aceștia le folosesc și interacțiunea cu cei care-i urmăresc le aduc venituri, uneori chiar destul de ridicate.
Veniturile lor nu constau doar în bani, ci și în produse sau servicii, deoarece uneori ”răsplata” influencerului pentru promovarea unui produs sau serviciu este chiar produsul sau serviciul pe care îl promovează, oferit de companie pentru a-l încerca.
Trebuie aceste persoane să declare statului că „încasează ”bani, bunuri și servicii de la firme? Ce obligații de plată rezultă de aici pentru primitorul lor?
Conform prevederilor art. 88 alin. (5) al Codului fiscal, veniturile persoanei fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, obținute din prestarea serviciilor și/sau lucrărilor, sunt considerate drept salariu din care se reține impozitul conform cotei prevăzute la art. 15 lit. a) al CF (adică, 12% pentru anul 2021).
Prin urmare, dacă influencerul prestează servicii și/sau lucrări unei entități în baza unui contract civil(contract de prestare servicii), venitul achitat persoanei fizice pentru serviciile acordate urmează a fi supuse impozitării în modul general stabilit de legislația în vigoare, adică i se va reține 12% - impozit pe venit și 9% - prime de asistență medicală. În cazul în care, influencerul deține deja polița de asigurare medicală și prezintă documente confirmative privind achitarea acesteia pentru anul curent, atunci din veniturile acestuia nu se vor reține primele de asistență medicală.
👉🏻 Totodată, indiferent de faptul că influencerul prestează servicii în baza unui contract sau fără contract, acesta are obligația să declare și achite impozitul pe venit în conformitate cu prevederile art. 83 CF, precum și să prezinte Declarația cu privire la impozitul pe venit (forma CET 18) nu mai târziu de 30 aprilie a anului următor anului fiscal de gestiune. Veniturile respective vor fi incluse la codul C4 ”Alte venituri impozabile”
🔴 De menționat este faptul că SFS întreprinde acțiuni de conformare voluntară sau forțată. Iar pentru a identifica influencerii, instituția poate apela și la surse indirecte: de exemplu, sumele încasate în conturile lor bancare pot fi comparate cu informațiile furnizate de birourile notariale în cazul contractelor de vânzare-cumpărare, contractelor de credit, dar și cu informațiile furnizate de agențiile de turism.
❗❗❗ Prin urmare, influencerii, care au sau nu au activitatea înregistrată oficial, dar obțin venituri, fie în bani sau în bunuri, trebuie să-și declare veniturile și să achite impozite.
Veniturile lor nu constau doar în bani, ci și în produse sau servicii, deoarece uneori ”răsplata” influencerului pentru promovarea unui produs sau serviciu este chiar produsul sau serviciul pe care îl promovează, oferit de companie pentru a-l încerca.
Trebuie aceste persoane să declare statului că „încasează ”bani, bunuri și servicii de la firme? Ce obligații de plată rezultă de aici pentru primitorul lor?
Conform prevederilor art. 88 alin. (5) al Codului fiscal, veniturile persoanei fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, obținute din prestarea serviciilor și/sau lucrărilor, sunt considerate drept salariu din care se reține impozitul conform cotei prevăzute la art. 15 lit. a) al CF (adică, 12% pentru anul 2021).
Prin urmare, dacă influencerul prestează servicii și/sau lucrări unei entități în baza unui contract civil(contract de prestare servicii), venitul achitat persoanei fizice pentru serviciile acordate urmează a fi supuse impozitării în modul general stabilit de legislația în vigoare, adică i se va reține 12% - impozit pe venit și 9% - prime de asistență medicală. În cazul în care, influencerul deține deja polița de asigurare medicală și prezintă documente confirmative privind achitarea acesteia pentru anul curent, atunci din veniturile acestuia nu se vor reține primele de asistență medicală.
👉🏻 Totodată, indiferent de faptul că influencerul prestează servicii în baza unui contract sau fără contract, acesta are obligația să declare și achite impozitul pe venit în conformitate cu prevederile art. 83 CF, precum și să prezinte Declarația cu privire la impozitul pe venit (forma CET 18) nu mai târziu de 30 aprilie a anului următor anului fiscal de gestiune. Veniturile respective vor fi incluse la codul C4 ”Alte venituri impozabile”
🔴 De menționat este faptul că SFS întreprinde acțiuni de conformare voluntară sau forțată. Iar pentru a identifica influencerii, instituția poate apela și la surse indirecte: de exemplu, sumele încasate în conturile lor bancare pot fi comparate cu informațiile furnizate de birourile notariale în cazul contractelor de vânzare-cumpărare, contractelor de credit, dar și cu informațiile furnizate de agențiile de turism.
❗❗❗ Prin urmare, influencerii, care au sau nu au activitatea înregistrată oficial, dar obțin venituri, fie în bani sau în bunuri, trebuie să-și declare veniturile și să achite impozite.